Delen
Magazine Shift | HLB Nederland
Menu
Actueel

HLB Shift "Foodhall MOUT vanaf dag één een succes"

Gepubliceerd op

In mei 2017 openden in hartje Hilversum de deuren van MOUT, foodhall en brouwerijcafé. In Foodhall MOUT zijn zeven keukens gehuisvest, die ieder het lekkerste streetfood bereiden. Van Italiaans tot Vietnamees. De Gooische Bierbrouwerij brouwt in het pand haar bieren, die er vanzelfsprekend ook verkrijgbaar zijn. Foodhall MOUT is dagelijks vanaf 09.00 uur geopend; de keukens zijn vanaf 12.00 uur geopend, barfood is er van ontbijt tot late night-snack. Binnen is ruimte voor 300 gasten; het terras telt nog eens 300 zitplaatsen. Er werken ruim 80 mensen bij MOUT, waaronder veel parttimers.

HLB Shift "Foodhall MOUT vanaf dag één een succes"

Het monumentale pand werd gered van de sloophamer, werd ingrijpend gerenoveerd en verbouwd en is sinds mei 2017 dé hotspot van Hilversum. Foodhall MOUT is vanaf dag één een groot succes. HLB Amsterdam – dat ook een vestiging heeft in Hilversum – is er dan ook geregeld te vinden. En niet alleen vanuit zakelijk oogpunt.

Hij volgde de middelbare hotelschool maar rondde de opleiding niet af. Liever koos hij voor de horecapraktijk in combinatie met allerlei cursussen en trainingen. Dat pad blijkt succesvol, want Jerry de Vries (29) is sinds mei 2017 de trotse eigenaar van Foodhall MOUT in Hilversum. De verbouwing en renovatie van het pand en alle voorbereidingen trokken zóveel aandacht, dat MOUT de eerste weken extreem druk bezocht werd. “Het was gewoon een hype, we konden het bijna niet handelen”, blikt Jerry terug op de hectische start.“Gelukkig hadden we onze zaken binnen een paar weken echt goed op de rit.” Het publiek was enthousiast en bleef komen. Op ieder willekeurig moment van de dag en de week is het gezellig druk. Wat opvalt, is dat het publiek heel gemêleerd is. Van jonge gezinnen tot ouderen, van zakenmensen tot vriendengroepen in alle leeftijden. “Dat is precies wat we voor ogen hadden”, vertelt Jerry enthousiast. “MOUT is een fijne, informele plek waar iedereen welkom is en waar altijd iets te doen is. Leven in de brouwerij, letterlijk”, voeg hij grappend toe. Want in de foodhall is ook de Gooische Bierbrouwerij gehuisvest. In grote, glimmende ketels wordt het goudgele vocht gebrouwen, aan de tap is het uiteraard verkrijgbaar.

Het concept

Het concept van de foodhall ontwikkelde Jerry samen met Teus Kroon, eigenaar van het pand. Vóór MOUT waren ze al drie jaar samen in zaken, in restaurant Oh Lobo. “Teus en ik eten allebei graag en geregeld buiten de deur”, vertelt Jerry. “Zo doe je steeds meer ideeën op. Toen we hoorden dat de gemeente een tender uitschreef voor dit pand, besloten we ervoor te gaan. Het doel was een sfeervolle plek te creëren waar je op ieder moment welkom bent. We stapten af van het traditionele ritme van voor-, hoofd- en nagerecht en kozen voor verrassende streetfoodgerechten. Vers en op de juiste manier klaargemaakt.” 

Zeven keukens

In MOUT zijn zeven keukens gevestigd. De gast kan kiezen uit barfood, vis, salades en vegagerechten en specialiteiten uit de Vietnamese, Italiaanse, Latijns-Amerikaanse en Aziatische ‘dim sum’-keuken. De bestelling kan bij de keukens of aan tafel worden doorgegeven, waarna het aan tafel wordt geserveerd. “In mooie disposables, want servies past niet bij het karakter van streetfood. In disposables komt het z’n recht”, aldus Jerry. Terwijl je van je drankjes en gerechten geniet, kom je ogen tekort. Want het verwaarloosde pand onderging een metamorfose. Met grote zorgvuldigheid werd het in oude luister hersteld. Zodat de monumentale Art Nouveau-gevel weer pronkt en het bijzondere schaaldak is hersteld. De styling is hip, met stoere, industriële elementen en veel planten, een houthaard, plofbanken, gezellige zitjes en een menukaart vermomd als leeskrant. Accountant Hans Barneveld bezoekt MOUT regelmatig: “Je hebt hier het gevoel dat alles mag. Het is gezellig informeel, er komt een leuk publiek, het is fijn om op een druilerige zondagmiddag of na bioscoopbezoek een drankje te doen.. ik en mijn gezin komen hier graag.”

‘De eerste weken had ik weleens slapeloze nachten. HLB Amsterdam stelde me dan gerust; het komt goed.’ 

Structuur gestroomlijnd

Op zoek naar een goede financieel adviseur en accountant raakte Jerry in de voorbereidingsperiode in gesprek met Hans Barneveld. Er was direct een klik en HLB Amsterdam werd nauw betrokken bij de opstart van het bedrijf. Hans: “We hebben de structuur opgezet, verzorgen de jaarrekening en ondersteunen onder meer bij de administratie en de verloning. Er zijn dus meerdere mensen uit ons team betrokken bij MOUT. Bij de drukke start liepen we nog even achter de feiten aan, maar de structuur is inmiddels zodanig opgezet dat het administratief, fiscaal en juridisch allemaal prima gestroomlijnd is.” Jerry bekent: “De eerste weken had ik weleens slapeloze nachten. Hans stelde ons gerust, gaf het vertrouwen dat het allemaal goed kwam en benadrukte dat het niet uitzonderlijk was dat het zó hectisch was. Vooraf hadden we juist allerlei creatieve plannen uitgewerkt voor als het níet druk zou worden. Van al die leuke ideeën is nog vrijwel niets uitgevoerd. Hoewel we volop leuks organiseren! Van een waterfestijn tot een stoepkrijtwedstrijd. We willen vooral dat er meer reuring komt, de activiteiten hebben niet per se een commerciële inslag.” 

Ingewikkelde administratie

Jerry is exploitant van de foodhall en de bar; de zeven keukens worden gerund door zelfstandig ondernemers. Een strategische keuze die goed uitpakt. “Het zijn mensen met creatieve ideeën en verschillende visies, die als een sterk team samenwerken. Eens per maand komen we samen voor overleg. In een app-groep is er dagelijks contact over allerlei praktische en lopende zaken. Dat werkt prima.” Logistiek en administratief is het niet de makkelijkste weg. Jerry legt uit: “Het uitgangspunt is dat we het foodhall-concept combineren met service. Dat betekent dat de gast niet hoeft te wachten bij de keuken tot zijn of haar gerecht klaar is. We willen dat ze kunnen genieten van hun bezoek en hun gezelschap en zorgen daarom dat het moment aan tafel langer is. Wij nemen bestellingen voor drankjes en eventueel ook voor het eten op aan tafel, serveren het ook uit en rekenen desgewenst aan tafel af. Dat vraagt wel wat van onze administratie, want we willen uiteraard dat alles correct met de ondernemers wordt afgerekend. Zonder dat ieder inzicht heeft in wat de andere keuken omzet. Uiteindelijk hebben we daar een goed kassasysteem voor gevonden, maar dat was niet eenvoudig.”

Veel personeel

Omdat MOUT zeven dagen per week vanaf negen uur ’s ochtends tot laat in de avond open is, is er veel personeel nodig. “In deze regio is niet heel veel ervaren horecapersoneel beschikbaar en ook zijn er geen studenten”, aldus Jerry. “Wat in ons voordeel werkt, is dat veel mensen het erg leuk vinden om hier te werken. En werkplezier vinden wij belangrijk. Om te zorgen dat de kwaliteit goed is, besteden we veel aandacht aan trainingen. Zo is er uitleg als er nieuwe wijn op de kaart komt en zijn er trainingen op gebied van bijvoorbeeld gastvrijheid en gesprekstechnieken.” Jerry is exploitant, maar werkt ook gewoon hard mee. Het typeert hem als ondernemer. “Ik houd van een hoog werktempo en vind het belangrijk om zelf mee te werken. Al meewerkend vorm je het team en geef je het goede voorbeeld. Ik heb het gewoon erg leuk met MOUT. Het concept is sterk, alles klopt."

‘Enorme investering’ 

“Als inwoner van Hilversum durf ik te stellen: er was een tijd vóór MOUT en er is een tijd met MOUT. Rond het plein en in de lokale horeca brengt het beslist wat teweeg, het geeft een boost. Het is leuk dat het zo’n waanzinnig succes is. Zeker omdat Teus Kroon en Jerry de Vries een groot risico hebben durven nemen; het is een enorme investering voor Teus als eigenaar van het pand. De hectische start overviel MOUT toch wel; dat het zó ontzettend druk zou worden hadden ze niet durven dromen. Samen hebben we een duidelijke structuur opgezet, zowel administratief, fiscaal als juridisch. Het loopt allemaal uitstekend; het is een leuke samenwerking.”