HLB Shift “Over drie tot vijf jaar willen wij een wereldwijde speler zijn”
Vestigingen in Oekraïne, Sri Lanka en binnenkort mogelijk ook in Colombia. Verkoopkantoren in onder meer New York, Boston, Londen en Wenen en een hoofdkantoor in één van de mooiste bedrijfspanden van Rotterdam – de Van Nelle Fabriek. Vijfhonderd hoogopgeleide mensen in dienst. Een verdrievoudiging van de omzet in vijf jaren. En nog een flinke groei in het verschiet. Het gaat goed met de jubilerende ISM eGroup. Het succesverhaal is terug te leiden naar het moment dat studie- en huisgenoten Karel van der Woude (links op de foto) en Jan Kees de Jager besloten dat ze hun dromen moesten omzetten in daden en een bedrijf oprichtten; hun studies waren bijna afgerond. De jonge ondernemers signaleerden dat er in de retail behoefte was aan praktische inzet van IT-oplossingen om marketingdoelstellingen te kunnen behalen. Zo ontstond in 1992 Spectra Vision (in 1997 omgedoopt tot ISM eCompany - Innovative Solutions in Media). Karel van der Woude: “We wilden laten zien dat je met slimme technologie m
Karel van der Woude en Tim Beyer www.ism.nl
Marktleider
Karel van der Woude staat nog altijd aan het roer; mede-oprichter Jan Kees de Jager verruilde het bedrijf in 2007 voor een politieke carrière. Van 2007 tot 2010 was hij staatssecretaris, aansluitend was hij tot november 2012 minister van Financiën. Anno 2017 omvat ISM eGroup meerdere bedrijven die allemaal ‘iets’ doen met online (zie kader). De organisatie wordt door een vierhoofdige directie aangestuurd. Tim Beyer is één van de directieleden. Als chief operating officer (COO) houdt Tim zich bezig met finance, IT, facilitaire zaken, HR en de internationale operatie voor de gehele groep. Daarnaast richt hij zich op de (internationale) groeiversnelling van Sana Commerce. Tim: “Sana is een softwarepakket dat wij zelf hebben ontwikkeld. Het is inmiddels een gestandaardiseerd webshopproduct voornamelijk voor de B2B-markt, waarmee gebruikers van een webshop automatische koppelingen kunnen maken met een ERP-systeem. Hier zit enorm veel innovatie in, de slimme manier van integratie maakt dit product echt uniek.”
ISM eGroup
ISM eCompany – advies over e-commerce strategie en ontwerp en realisatie webshops
Sana Commerce – slimme software voor integratie van webshop en ERP-systeem
GuiltyPeople – creatief bureau voor online branding en campagnes
inBrain – online leeroplossingen, zoals e-learning en app’s
EasyGenerator – e-learning software
Internationale groei
Karel van der Woude staat nog altijd aan het roer; mede-oprichter Jan Kees de Jager verruilde het bedrijf in 2007 voor een politieke carrière. Van 2007 tot 2010 was hij staatssecretaris, aansluitend was hij tot november 2012 minister van Financiën. Anno 2017 omvat ISM eGroup meerdere bedrijven die allemaal ‘iets’ doen met online (zie kader). De organisatie wordt door een vierhoofdige directie aangestuurd. Tim Beyer is één van de directieleden. Als chief operating officer (COO) houdt Tim zich bezig met finance, IT, facilitaire zaken, HR en de internationale operatie voor de gehele groep. Daarnaast richt hij zich op de (internationale) groeiversnelling van Sana Commerce. Tim: “Sana is een softwarepakket dat wij zelf hebben ontwikkeld. Het is inmiddels een gestandaardiseerd webshopproduct voornamelijk voor de B2B-markt, waarmee gebruikers van een webshop automatische koppelingen kunnen maken met een ERP-systeem. Hier zit enorm veel innovatie in, de slimme manier van integratie maakt dit product echt uniek.”
“Innovatie is de kern van ons bedrijf”
Entrepreneurship
“Innovatie is de kern van ons bedrijf”, aldus Karel. “Door ons over de hele wereld te vestigen, staan we dicht bij de lokale markten. Dat stelt ons in staat om oplossingen te ontwikkelen die nauw aansluiten op de behoefte van de klant. We kunnen die oplossingen vervolgens in de tijdzone van de klant weer lokaal implementeren.” Tim: “Entrepreneurship is daarnaast een belangrijke kernwaarde in ons bedrijf. We vragen onze medewerkers om samen met ons te ondernemen. Ze krijgen daarbij dan ook volop de ruimte om zelf met ideeën en nieuwe oplossingen te komen.” Het succes van ISM eGroup is terug te voeren op deze twee factoren, aldus Karel. “Door altijd goed te luisteren naar de markt en naar klanten kunnen we de juiste diensten en producten ontwikkelen. Bovenal hebben we enorm gedreven en slimme mensen in huis. Want alleen dan kun je de wedstrijd winnen.” Het vinden van die goede mensen is echter niet eenvoudig. Tim licht toe: “In Nederland is het moeilijk om technisch talent te vinden. Om op te kunnen schalen, moesten we over de grens gaan kijken. Zo kwamen we ruim elf jaar geleden in Oekraïne terecht. Dat land telt veel meer hoogopgeleide IT’ers, het niveau is hoog. Het vak wordt daar ook ‘sexier’ gevonden dan in Nederland. In 2005 zijn we er een vestiging gestart. We begonnen met tien medewerkers. Inmiddels zijn er 130 mensen in Oekraïne werkzaam.” Na Oekraïne volgde in 2014 Sri Lanka. Tim vertelt met gepaste trots: “We hebben daar nu 150 medewerkers en zijn er onlangs uitgeroepen tot de top 25 ‘Great places to work’ in heel Sri Lanka!” Hij legt uit: “ISM is een bedrijf met veel aandacht voor innovatie, de medewerkers en de cultuur. De lijnen zijn kort; als directieleden zitten we met onze werkplekken daarom bewust tussen de medewerkers op een open vloer, niet in een apart kantoor. Dat is in Nederland vrij gewoon, maar in Sri Lanka moest men daar echt enorm aan wennen. We hebben de gedachte erachter goed uitgelegd en het vervolgens toch ingevoerd, uiteraard met respect voor de lokale cultuur. Nu vinden onze mensen het fijn en zien ze de toegevoegde waarde ervan in. Dat blijkt ook wel uit zo’n uitverkiezing.”
Onwetendheid
ISM eGroup bestaat dit jaar 25 jaar. Op dit moment onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om ook in het Zuid-Amerikaanse Columbia te starten. Karel is duidelijk over de ambities: “Over drie tot vijf jaar willen wij met Sana een wereldwijde speler zijn in geïntegreerde e-commerce.” Het bedrijf beschikt over de vereiste kennis en kunde; de grootste uitdaging is de klant, zo stelt hij. “Alles gaat toe naar datagedreven, gepersonaliseerde contacten. Organisaties moeten alle kanalen en contactmomenten die ze met klanten hebben, gebruiken als bronnen om hun klanten optimaal te kunnen bedienen. Werk aan een 365 graden-klant-beeld en denk niet in de traditionele gescheiden kanalen. Het hebben van een webshop is niet voldoende, online en fysieke retail moeten integreren! Het is onze grootste uitdaging om retailers, groothandelaren en fabrikanten te doordringen van het belang van een geïntegreerde aanpak en organisaties te helpen bij hun digitale transformatie.”
Steven van Hagen
Neem direct contact op met S.T.M. (Steven) ten Hagen, Partner bij HLB Den Hartog in Den Haag.
Stuur een e-mail of bel +31 (0)70 351 42 21Samenwerking HLB
ISM eGroup werkt sinds 2014 samen met HLB Den Hartog. Tim Beyer, COO: “Als bedrijf dat met een dubbel percentage per jaar groeit en blijft groeien, zochten wij een accountant die mee kan denken. In HLB Den Hartog vonden we de juiste partner. Ondernemend, Rotterdams nuchter en een partij die ons ook kritisch durft te bevragen. Het is prettig om bevestiging te krijgen danwel te challengen over onderwerpen. Daarin hebben we een goede modus gevonden. Dat HLB Den Hartog deel uitmaakt van een internationaal netwerk is erg praktisch. Ook in Oekraïne werken we samen met een HLB-kantoor.” Steven ten Hagen, partner HLB Den Hartog: “ISM eGroup is een ambitieus en ondernemend bedrijf en past daarom prima bij HLB Den Hartog.” Naast de jaarrekening vervullen we een proactieve adviesrol. De lijntjes met HLB Oekraïne zijn kort.